Stefan geeft in de klas nogal problemen. Er zijn momenten
dat hij goed zijn best doet in de klas. Maar de momenten dat hij driftig wordt,
komen vaker en heftiger. Stefan kan soms zelfs helemaal ‘door het lint gaan’.
Hij is dan niet te handhaven. Hij wordt dan alleen gezet en uiteindelijk levert
dit probleemgedrag hem straf op. En veel frustratie bij ouders en docenten. Thuis
heeft dit ook zijn weerslag. De boosheid die hij voelt, gaat mee naar huis. Hij
kan er niet meer redelijk over praten. Het ligt per definitie niet aan hem! Vooral
zijn moeder praat nog veel met hem over zijn gedrag. Adviezen om te veranderen
slaat Stefan in de wind… Hij wordt er zelfs nog bozer om…
Dit is één van de casussen van jongens waar Outback Explorers mee werkt. Maakt
u zich zorgen om de ontwikkeling van uw kind, uw leerling? Loopt hij vast op
school? Loopt het thuis niet lekker? Bent u een ouder, een docent misschien, die
zich voortdurend zorgen maakt om zijn of haar zoon?
Waarschijnlijk heeft u er al met anderen over gesproken. Gezocht naar hoe dit
probleemgedrag te veranderen. Het is fijn als dit dan weer wat verbetering
geeft. Herkent u echter ook dat het grenzeloze gedrag, de driftbuien of ander
probleemgedrag altijd weer terugkomt? Net als het onder controle lijkt te zijn,
gebeurt er iets wat de boel weer laat ontploffen.
Wij snappen dat u hier zorgen om hebt. Dat u graag zou willen zien dat hij echt,
blijvend veranderd. Wij van Outback Explorers zijn van mening dat Adventure
Therapy, een vorm van actieve outdoor-therapie kan helpen. Juist Adventure
Therapy zorgt voor een meer verandering,
mede door gebruik van fysieke ervaringen en het leren reflecteren hierop. En
deze vorm van therapie geven we, zo veel mogelijk, in samenwerking met vader of
verzorger. Hierover later meer.
Heel kort schetsen we wat Adventure Therapy inhoudt. In onze
jongenshulpverlening maken wij gebruik van activiteiten die uitstekend
aansluiten bij jongens. Actief en fysiek bezig zijn en praten over wat er
gebeurd: dat is ons motto. Jongens hebben het vooral nodig om fysiek uitgedaagd
te worden, te ervaren, voordat ze kunnen verwoorden wat ze voelen. En juist op dat
voelen gaat het mis bij jongens met probleemgedrag. Probleemgedrag is feitelijk
een bliksemafleider voor wat er van binnen leeft bij deze jongens. Er wordt
voortdurend ervaren dat de jongen in kwestie niet wil praten over zijn
problemen. Dit sluit aan bij wat wij zien in onze therapiepraktijk. Daarom staat
bij ons het DOEN bovenaan. Daarna REFLECTIE, het denk- en voelproces.
Onze locatie staat aan de rand van een groot bosgebied, zodat we ieder moment
naar buiten kunnen om aan de slag te kunnen gaan. De grenzen van het fysieke
worden voortdurend opgezocht. Wat we dan zien gebeuren is dat jongens pas op of
over die grens voelen wat er werkelijk aan de hand is. Ze voelen en ervaren waar
het probleem zit en dat het anders moet, maar weten niet hoe. In de rest van
het traject blijven we actief bezig, trekken we er voortdurend op uit en
blijven we bezig met het herkennen van gevoelens en aanleren én vasthouden van
nieuw gedrag. Belangrijke factor is daarbij wel de aanwezigheid van vader.
Daarmee verbinden we het geleerde aan de dagelijkse praktijk thuis, zodat de
ouder die meedoet uiteindelijk de coach wordt van zijn zoon. Een dubbele winst,
een nieuwe verbinding tussen vader en zoon wordt op die manier gelegd. Ze leren
dat ze verantwoordelijk zijn voor hun gedrag en dat ze hier zelf iets aan
kunnen doen. Dit geeft voor u grote
mogelijkheden om hem te helpen zijn oplossingsvermogen te vergroten. Want dat
is toch wat u wilt?
Wat ziet u hiervan vervolgens terug? De praktijk leert dat jongens beter functioneren,
beter denken, meer goed na een aantal
sessies Adventure Therapy. Samen op pad, actief leren sluit aan bij hun manier
van denken, voelen en handelen.
Spreekt u dit aan? Plan een gratis kennismaking.
Corné Legemaat en Karel Post