Groepsvormingsmoment
Doel: Vroegtijdig de klassensfeer bevorderen door enkele groepsopdrachten te doen
Omschrijving: Tijdens een halve lesdag gaat de trainer op een ervaringsgerichte manier met de klas aan de slag. Doordat leerlingen moeten dóen komt het pure gedrag naar boven. De positieve bekrachtiging én de kritische noot bij niet-werkend gedrag vormen samen een goede mix om de klas positief 'AAN' te zetten. De mentor is onderdeel van dit dagdeel en ervaart met de klas de positieve richting waarin de klas zich beweegt.
Groepsvormingsdag
Doel: De klassensfeer intensief bevorderen door een mooi pakket aan opdrachten met de klas te doen
Omschrijving: Tijdens deze groepsvormingsdag gaat de trainer samen met de mentor met de groep aan de slag om een positieve klassensfeer te creëren. De leerlingen ervaren welk gedrag bevorderend werkt en welk gedrag juist tegenwerkt om samen als klas een positieve richting in te slaan. Dit zijn concrete ingrediënten voor een goed jaar. Aan het einde van de dag is er een nagesprek met de mentor om de opgedane kennis en ervaring te gaan borgen in het nieuwe jaar. Van ons als trainers mag worden verwacht dat je geadviseerd wordt om het proces van deze dag door te zetten.
Startbivak
Doel: Leerlingen / studenten voorbereiden op het nieuwe jaar door samenwerken te bevorderen
Omschrijving: Een meerdaagse bivak in een basic en natuurlijke omgeving. Er wordt op een ervaringsgerichte manier aan o.a. de volgende thema's: elkaar zien staan, hulp aanbieden, om hulp vragen, hulp aanbieden, rolbewust worden in de groep. De vraag 'wat doe ik?' en 'Wat doet de ander?' staat centraal. Er wordt geoefend met verantwoordelijkheid dragen, merken welk effect goede onderlinge communicatie heeft en samen problemen oplossen. Binnen de meerdaagse bivak is aandacht voor projectmatig werken in klein groepsverband. De meerdaagse startbivak zet docenten en mentoren op voorsprong door de informatie die zij tijdens de bivak krijgen. Tijdens de bivak wordt gefaciliteerd dat docenten vanaf de zijlijn hun klas kunnen observeren. Hiermee worden de verschillende rollen en opstelling van individuen zichtbaar en komt er zicht op de werkelijke groepsdynamiek.
Klantervaringen
Ontdek in deze video hoe in het VSO cluster3 onderwijs het programma ervaren wordt.
Teamleider H.K.Meinema Obadja School Zwolle.
(Ontdek in 1.45 minuten)
Onze Outback Explorers locaties, wáár wilt u afspreken?
